2020-10-14 05:31Pressemeddelelse

E-handelsindeks: Rekordstigning afløst af rekordfald

Pricerunner E-handelsindeks

PriceRunners E-handelsindeks for 3. kvartal tager et stort dyk og falder med 4,1 point. Det store fald kommer ovenpå rekordstigningen i 2. kvartal i år, hvor indekset nåede rekordhøjde på 72,9.

E-handelsindeks Q3 2020

Indekset for 3. kvartal 2020 lander på 68,8. Men på trods af det store fald i løbet af et kvartal, er E-handelsindekset fortsat meget højt, og er 6,6 point højere end i samme kvartal for et år siden.

Et fald af den størrelse vil normalt fremkalde bekymring, men sådan er det ikke i dette tilfælde. E-handlen buldrer derud af, og har aldrig haft større vækst. Det vi ser, er en korrektion af virkeligheden, da forårets massive vækst i online handel på grund af Corona nedlukningen, gav mange online butikker alt for høje forventninger til hvordan det ville gå hen over sommeren. Det gik godt, men bare ikke så ekstraordinært godt som mange havde sat næsen op efter,  siger Martin Andersen, direktør og e-handelsekspert fra PriceRunner.

PriceRunner tager hvert kvartal temperaturen på den danske online handel gennem en undersøgelse, som analyseinstituttet Kantar står for blandt danske online butikker.

Undersøgelsen er foretaget i perioden fra 18. september til 1. oktober 2020.

E-handelsindekset Q3 2020

For høje forventninger

Sommeren gik godt med en fortsat vækst i online handlen. Men forventningen var sat for højt, og derfor falder andelen af butikker der giver udtryk for at salget gik meget godt i det seneste kvartal.

I 2. kvartal sagde 33% at salget var meget godt, mens kun 19% siger det var meget godt i 3. kvartal. Andelen af butikker, der giver udtryk for at salget var dårligt stiger fra 12% i 2. kvartal til 23% i 3. kvartal.

E-handelsindekset Q3 2020 - salget lige nu

Salget opleves lige nu overvejende som godt. 3 ud af 4 butikker siger salget er godt eller meget godt. Men andelen af butikker, der siger salget er meget godt er faldet fra 40 til 30%.

Online handelen er vendt tilbage til det normale, men på et langt højere niveau end tidligere. Der har været en stor vækst på kort tid, og derfor er tilbagegangen mere udtryk for en større grad af realisme hos butikkerne end at det er en negativ udvikling, siger Martin Andersen.

Normalt er september en sløj måned for online handlen, og det afspejler sig også i den mere afdæmpede men til gengæld realistiske optimisme hos de danske online butikker, der har deltaget i undersøgelsen.

E-handelsindekset Q3 2020 - sammenlignet med forrige år

I forhold til samme kvartal sidste år opleves salget godt eller meget godt af knapt 7 ud af 10 butikker.

Der er en stærk optimisme i e-handlen efter den vilde vækst butikkerne har oplevet som konsekvens af Corona krisen. Salget boomer og med udsigt til Black Friday og julesalg, der i højere grad end tidligere rykker online, får det også troen på fremtiden til at nå rekord niveau, siger Martin Andersen.

Ifølge det aktuelle E-handelsindeks giver 82% af butikkerne udtryk for at deres forventninger til de kommende 12 måneder er gode eller meget gode. Samme tidspunkt sidste år var det kun 62% der mente det samme.

E-handeksindekset Q3 2020 - fremtidstroen

Samlet set kan vi konstatere, at det går rigtig godt i de danske onlinebutikker med udsigt til at 2020 på trods af Corona pandemien tegner til at blive det bedste år nogensinde, siger Martin Andersen.

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,7 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 8.200 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de tre lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 150 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.