2019-08-05 06:00Pressemeddelelse

E-handels Indeks: Butikker ser fortsat pessimistisk på fremtiden

E-handels Indeks Q2 2019E-handels Indeks Q2 2019

For andet kvartal i træk falder PriceRunners E-handels Indeks og dermed fortsætter den nedadgående trend i den seneste udgave af E-handels Indekset for andet kvartal 2019.

”De danske onlinebutikker ser fortsat pessimistisk på udviklingen i salget. Salget har i hverken første eller andet kvartal af 2019 har levet op til forventningen og det skuffer mange af butikkerne, ” siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner i Danmark.

PriceRunner er Danmarks største uafhængige prissammenligningstjeneste med priser fra mere end 7000 butikker på over 1,1 millioner produkter.

E-handels Indekset ender i andet kvartal 2019 på 64,9, og det er hidtil laveste niveau siden indekset første gang blev målt i tredje kvartal 2018, hvor indekset var på 66,6.

Det højeste indeks blev målt i fjerde kvartal 2018, hvor det var op 70,5. I første kvartal 2019 var indeks på 65,9.

Et indeks på mere end 50 afspejler et stærkt E-handelsmarked i Danmark, og derfor har vi på trods af det faldende indeks stadig et stærkt E-handelsmarked i Danmark.

E-handels Indeks Q2 2019

Sommeren 2018 gjorde ondt på mange online butikker, hvor salget blev ramt hårdt af den meget lange og varme sommer. Den tendens er fortsat her i sommeren 2019 selvom det danske sommervejr har været meget mere almindeligt end forrige sommer. Salget er meget afdæmpet.

Det ses på nedenstående grafik hvor vi kan se de butikkernes vurdering af salget lige nu.

E-handels Indeks Q2 2019

Afdæmpet salg i sommerperioden

”Det er tankevækkende, at butikker oplever salget så meget dårligere end i de foregående kvartaler. Butikkerne glæder sig til gengæld meget til de to næste kvartaler, hvor især Black Friday udsalget og julehandelen kommer til at drive salget klart i vejret. Det viser med stor tydelighed, at efterår og vinter er onlinebutikkernes højsæson,” siger Martin Andersen.

E-Handels Indeks Q2 2019

Online butikkerne ser frem til julehandelen 2019

E-handels Indekset – en nyskabelse

PriceRunner er det eneste sted i Danmark, der samler størstedelen af danske online butikker. 7.000 butikker er med på www.pricerunner.dk, der er Danmarks største produkt- og prissammenligningstjeneste.

”Vi har udviklet E-handels Indekset for at kunne bidrage til at give et bedre og mere opdateret billede af hvordan det går med onlinehandelen i Danmark. Vel at mærke set med butikkernes øjne, og det har hidtil manglet,” siger Martin Andersen, der er direktør for PriceRunner og en af E-handels veteranerne i Danmark.

Om E-handels Indekset

PriceRunner har i samarbejde med Kantar Sifo skabt E-handels indekset. Indekset er baseret på data fra en kort kvartalsvis online undersøgelse foretaget af Kantar Sifo blandt butikker på www.pricerunner. Undersøgelsen har til formål at følge udviklingen i dansk e-handel gennem et indeks, der samlet består af tre elementer:

• Tendensen: Hvordan bedømmes udviklingen i onlinesalget i seneste kvartal i forhold til forrige kvartal
  • Øjebliksbillede: Hvordan oplever onlinebutikkerne e-handelen i dag
  • Fremtidig tendens: En vurdering af, hvordan onlinesalget vil udvikle sig i løbet af de næste 12 måneder

E-handels Indekset offentliggøres hvert kvartal.

Om undersøgelsen andet kvartal 2019

Undersøgelsen blev gennemført online mellem den 1. juli til 8. juli 2019. I alt deltog 73 onlinebutikker. PriceRunner donerede en gave på 100 kr for hvert gennemført interview til velgørende formål.

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,1 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 6.600 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de fire lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 117 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.