2020-07-02 05:25Pressemeddelelse

E-handelen i topform efter Corona krisen

E-handelsindeks Q2 2020

Det aktuelle E-handelsindeks for 2. kvartal 2020 tager et kæmpe spring op og lander på et rekordhøjt niveau efter en periode, hvor der har været fuldt tryk på onlinehandelen i Danmark.

PriceRunners E-handelsindeks lander på 72,9 og dokumenterer at danske onlinebutikker i høj grad har haft vind i sejlene under Coronakrisen.

E-handelsindeks 2. kvartal 2020

Danskerne var hjemme og kastede sig over online handel med hjemmelevering i stort omfang.

PriceRunner oplevede en vækst på knap 100% i søgninger efter produkter og priser. I forrige kvartal – der også var i begyndelsen af Corona krisen med nedlukning af hele Danmark – var indekset på 66,7, og indekset er dermed steget med 6,2 point. Det er det højeste stigning i hele den tid, E-handelsindekset er blevet målt.

Indekset er lavet af analyseinstituttet Kantar i perioden 10. til 24. juni 2020 via en spørgeskemaundersøgelse blandt danske online butikker.

Alle var meget bekymrede, da landet blev lukket ned i begyndelsen af marts. Den bekymring er i den grad gjort til skamme i e-handelsbranchen. Aldrig har en branche oplevet så markant vækst på så kort tid, og derfor ser vi også et stærkt indeks med en branche der har en stærk tro på fremtiden, siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner.

E-handelen har oplevet stor fremgang i de seneste tre måneder, og Kantar undersøgelsen viser, at butikkerne aktuelt oplever et meget stærkt marked lige nu med et salg, der er meget bedre end samme tidspunkt sidste år.

Udvikling i salget i forhold til sidste år

40% af butikkerne svarer, at salget er meget bedre nu end det var i samme kvartal sidste år. I forrige kvartal svarede 28% at salget var bedre end samme kvartal sidste år.

Læs mere om E-handelsindekset

Salget lige nu opleves som meget positivt. 

Det har været Black Friday hver dag i lang tid for e-handelsbutikkerne. 80% svarer også i den nye undersøgelse blandt e-handelsbutikkerne, at deres salg lige nu er godt, og det er en markant stigning i forhold til seneste kvartal, siger Martin Andersen.

Online salget lige nu

65% af butikkerne oplever at deres salg har udviklet sig positivt under Corona krisen – og meget bedre i 2. kvartal i forhold til 1. kvartal, hvor det kun var 50% der oplevede en positiv udvikling. Markant er især andelen af butikker, der oplever en negativ effekt af krisen. Den er faldet fra 30% til 12%.

Stærk fremtidstro

Troen på fremtiden er stærk på trods af den usikkerhed, der hersker om hvordan økonomien vil udvikle sig i de kommende måneder. 3 ud 4 butikker tror på at deres salg vil udvikle sig godt eller meget godt.Udvikling i fremtidstroen

Mest bemærkelsesværdigt er det at andelen af butikker, der er pessimistiske i forhold til fremtiden, er faldet markant. Optimismen har bidt sig fast hos de danske online butikker, siger Martin Andersen.

Salget under Corona krisen

Men der er også en bagside af medaljen. Succesen giver butikkerne udfordringer.

Det er mangel på produkter og lange leveringstider, der lige nu er de største problemer. 48% af butikkerne fortæller at det primært er mangel på produkter, der giver dem problemer mens 37% har lange leveringstider af produkter, som største problem, siger Martin Andersen.

Mangel på varer

Kun 2 ud af 10 butikker har ingen problemer relateret til Corona krisen.



Om PriceRunner

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,7 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 8.000 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de fire lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 130 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.

Kontakter

Martin Andersen
Direktør
Martin Andersen
Søren Knudsen
Press and media manager
Søren Knudsen