2020-01-15 12:55Pressemeddelelse

Det skal du holde øje med i 2020

Fem trends du skal holde øje med i 2020Fem trends du skal holde øje med i 2020

PriceRunners danske direktør og ekspert i online shopping Martin Andersen har set i krystalkuglen for at pege på FEM ting, vi skal holde øje med i 2020.

Her er Martin Andersens FEM bud på trends, du skal holde øje med i løbet af 2020.

1. Robotter og automatisering af dit hjem og krop
  2. Forøget fokus på bæredygtige produkter og kvalitet
  3. Køb ingenting eller køb kun det du skal bruge
  4. Mobilen tager over – kort og kontanter forsvinder
  5.  “Second-hand” er det nye smarte

2020 – hjemme robotter bliver hvermandseje

Støjniveauet I danske haver vil falde betydeligt I løbet af 2020. Det samme gør sig gældende indendøre.

Robotstøvsugere og robotplæneklippere tager for alvor over på to af de opgaver, som de fleste mennesker i længden bliver trætte af.

Græsslåning og støvsugning.

Vi ser markante prisfald på alle robotter til hjemme brug. Både plæneklipper og støvsugere er faldet så meget i pris, at mange af modeller koster det samme som de almindelige plæneklippere og støvsugere. Derfor vil 2020 være året, hvor robotstøvsugere og robotplæneklippere bliver hvermandseje, siger Martin Andersen.

Automatisering af de normal tidskrævende opgaver i hjemmet bliver en af de store trends i 2020. Samtidigt tager Internet of Things for alvor fart og bliver noget stadigt flere danskere med stor selvfølgelighed har i deres private hjem.

Det viser data fra en gennemgang af hvad danske forbrugere søgte på i 2019, hvor der var en eksplosiv stigning i søgningerne efter produkter indenfor hjemme automatisering. Det sammenholdt med at priserne falder kraftigt betyder, at robotstøvsugere og plæneklippere kommer til at få det store folkelige gennembrud i 2020.

Bæredygtig online handel

Kravet om at online handel skal være bæredygtigt og klimasmart vil blive endnu stærkere i 2020. Det gælder både på produktsiden og på leveringen af produkterne.

Forbrugerne er bekymrede over de menneskeskabte klimaforandringer. Derfor bliver kravet om øget bæredygtighed stærkt i 2020, og det stiller store krav til onlinebutikkerne. Levering bliver et fokuspunkt, da forbrugerne vil gå efter mere klimavenlige leveringsmetoder end den klassiske dieseldrevne varebil, siger Martin Andersen.

"Køb dansk” i danske butikker får en fornyet og stærk betydning og bliver blandt klimabevidste forbrugere en del af deres aktive valg for at reducere klimabelastningen, når de online handler. Det skal være nemt at finde og købe de produkter, der har den mindste klimabelastning.

Det stiller store krav til butikkerne i deres beskrivelser og mærkning af produkter for at imødekomme forbrugernes krav om at det skal være nemt at vælge klimasmarte produkter, siger Martin Andersen.

Reduceret forbrug

Køb ingenting bølgen ruller – men det er kun de få og ekstreme, der går all in på at skrue deres forbrug og dermed klimabelastning ned til et absolut minimum. Men 2020 vil byde på et mere fokuseret og balanceret forbrug, hvor vi kun vil købe det vi lige nøjagtig har brug for.

”Vi vil være mere mådeholdende i vores forbrug og ikke købe en masse billige produkter, som vi alligevel ikke har brug for. Klimabevidstheden vil ændre vores forbrug i retning af færre og mere kloge køb. Til gengæld vil det være produkter af høj kvalitet vi vil købe, ” siger Martin Andersen.

Mobilen tager over

Det skal være nemt og hurtigt at betale online. Derfor kommer betalinger via mobilen til at blive den suverænt mest foretrukne betalingsmetode, når vi skal betale online. Mobilepay får i 2020 konkurrence af Apple Pay, Google pay og Dankort Appen.

Det bliver afgørende for butikkerne, at de kan tilbyde mobile betalingsmuligheder. Ikke bare en men mange forskellige. Hvis forbrugerne oplever, at de ikke kan betale på den måde som de foretrækker at betale, så finder de et andet sted at handle, siger Martin Andersen.

Kort og især kontanter som betalingsmiddel vil være på hastig retur i 2020.

Second Hand – genbrugsprodukter bliver det nye smarte

Genbrugsbutikker får en ny dimension i 2020. Normalt har det været ”gammelt” tøj, møbler og køkkenudstyr vi har kunnet købe i byens lokale genbrugsbutikker. Men nye holdninger til forbrug og klimasmart shopping betyder, at vi i 2020 køber langt flere produkter, der er er brugte og vi vil købe dem online. Elektronik, mobiltelefoner, computere, tøj og sko kan allerede i dag købes brugt i mange butikker.

Genbrug af produkter bliver det nye smarte. ”Brug og smid væk” kulturen bliver afløst af en ”Køb brugt og vær smart” kultur. Vi køber brugte ting dels fordi det er billigere og dels fordi det er mere bæredygtigt at genbruge især dyre produkter, der ikke fejler andet end at det har været brugt før, siger Martin Andersen.

Markedet for genbrugsprodukter vil vokse stort i 2020.

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,1 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 7.400 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de fire lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 130 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.