2020-10-07 10:47Pressemeddelelse

Det bruger danskerne feriepengene på

Det bruger vi feriepengene på

Black Friday kom tidligt i år. Udbetalingen af danskernes indefrosne feriepenge har for alvor sat gang i forbruget.

PriceRunner – Danmarks største sammenligningstjeneste – har analyseret data for den forgangne weekend, og tallene taler sit tydelige sprog.

Det bruger vi feriepengene på 2020

 

Der har været et boom og en vækst, som er langt ud over det normale. Danskerne har for alvor sat gang i indkøbene af alle de ting, som de længe har ønsket sig. Det er næsten som var det Black Friday igen med de store stigninger i efterspørgslen på en lang række produkter, som vi ser lige nu, siger Martin Andersen, forbrugerekspert og direktør for PriceRunner.

Boom i vækst

Søgninger på sammenligningstjenesten PriceRunner er hen over weekenden fra 2. oktober til og med mandag 5. oktober steget med 43% i forhold til samme tidspunkt sidste år.

Det er efter omstændighederne en markant stigning, siger Martin Andersen.

Hvis vi ser på forskellen mellem weekenden 2.10 til og med 5.10 2020 og weekenden 25. september til og med 28. september 2020 er trafikstigningen på 30% .

Det bruger vi feriepengene på

Det er ret vildt, og vidner om at danskerne er klar til at bruge de udbetalte feriepenge på forbrug, siger Martin Andersen.

Hvad har danskerne jagtet i onlinebutikkerne:

Langt størstedelen af feriepengene går til elektronik og ting til hjemmet. Der gives gas på hjemmefronten, og der bliver købt relativt dyre produkter.

Blandt topscorerne til hjemmet er indkøb af møbler, køkkenudstyr, brugstkunst, tv-apparater og kaffemaskiner.

Her er en oversigt over hvor meget de 10 største produktkategorier er steget på en uge:

Det bruger vi feriepengene på

Vi vil gerne have det godt derhjemme. Derfor går mange efter lidt dyrere varer end normalt som for eksempel dansk design, og det er især møbler, lamper og brugskunst, danskerne for alvor kaster deres feriepenge efter, siger Martin Andersen.

Et nyt tv står meget højt på ønskelisten hos danskerne, og kategorien er på en uge steget med hele 43%. Det er især de store 65 tommer skærme, der hentes hjem til stuen. TV er sammen med mobiltelefoner, headset, bærbar computer og højttalere blandt topscorerne.

Et produkt skiller sig ud – og det er de dyre kaffemaskiner.

Tidligere var det de billigere filterkaffemaskiner, men nu er det helt klart maskiner til flere tusinde kroner. Vi vil gerne have bedre kaffe, nu hvor vi er derhjemme, siger Martin Andersen.

Nye køkkenting og nyt tøj

Alt udstyr til køkkenet lige fra de dyre køkkenmaskiner, kaffemaskiner, knive og service er i meget høj kurs for tiden.  Her er væksten mere end 30%.

Vi vil også sove bedre: Senge og madrasser har en på vækst med 51%.

Og så skal vi have fornyet garderoben til vinteren, og der ser vi en vækst på 48% i dametøjskategorien og 44% i herretøjskategorien, siger Martin Andersen.

 

 

Her er top 15 listen over hvor meget de største produktkategorier er vækstet på 1 uge:

  1. Mobiltelefoner 33%
  2. Legetøj 26%
  3. Sko        38%
  4. TV          43%
  5. Køkkenudstyr    32%
  6. Lamper 44%
  7. Høretelefoner   28%
  8. Møbler 44%
  9. Bøger 20%
  10. Wearables  (pulsure, sportsure)       38%
  11. Brugskunst         31%
  12. Bærbar PC 18%
  13. Parfumer            38%
  14. Kaffemaskiner   40%
  15. Højttalere  45%


Om PriceRunner

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,7 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 8.200 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de tre lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 150 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.


Kontakter

Martin Andersen
Direktør
Martin Andersen