2021-01-09 06:30Pressemeddelelse

Danskerne på desperat jagt efter træningsudstyr

Danskerne på online jagt efter træningsudstyr

Håndvægte, vægtstænger og romaskiner er lige nu de mest hotte produkter, som danskerne desperat leder efter på nettet.

Fitnesscentre er lukket og træningshungrende danskere er tvunget til at lave deres eget private fitnesscenter.

Søgninger eksploderet

Søgninger efter træningsudstyr som håndvægte og vægtstænger er eksploderet efter årsskiftet.

En sammenligning af søgninger på PriceRunner i dagene 1. til 6. januar 2021 sammenlignet med de samme seks dage i 2020 viser at

• træningsudstyr er steget med 1056% i forhold til 2020 og
  • træningsmaskiner er steget med 482%.
Trend fra 2020 forstærket

Kort efter nedlukningen 11. marts 2020 steg efterspørgslen på træningsudstyr voldsomt og blev på få dage 11 doblet og blev på det høje niveau frem til udgangen af maj.

Mange butikker måtte melde udsolgt på grund af den store efterspørgsel. Sommer og efterår var mere behersket, men stadig på et højere niveau end tidligere.

Levering af udstyr giver fortsat udfordringer for mange butikker, da de har udsolgt af de mest populære produkter. Flere butikker kan først levere hen på foråret eller kan ikke oplyse noget om hvornår de igen har produkter på lager.

Mest populære produkter

• Romaskine
  • Håndvægte
  • Vægtstang
  • Yoga måtte
  • Stepbænk
  • Løbebånd
  • Motionscykel
Efterspørgsel femdoblet

Efterspørgslen er siden begyndelsen af december 2020 blevet femdoblet, og ottedoblet siden januar 2020.

Det er en helt vild udvikling vi oplever her, og jeg har aldrig oplevet noget tilsvarende. Danskerne vil træne og tager nu konsekvensen og laver deres eget private træningscenter, siger Martin Andersen, prisekspert og direktør PriceRunner.

Fra årsskiftet, hvor danskerne traditionelt starter op i fitnesscenteret, er efterspørgslen eksploderet og ligger nu på samme niveau, som da Danmark lukkede helt ned i marts 2020.

Træningsmaskiner er kommet i høj kurs

Efterspørgslen på træningsmaskiner som romaskiner og løbebånd er 8-doblet i forhold til januar sidste år, og det er meget sjældent vi oplever så stor en stigning i en produktkategori. Men i takt med at fitnesscentre er lukket ned er interessen for at få sit eget træningscenter hjemme eksploderet, siger Martin Andersen.

(data viser udviklingen i efterspørgsel på træningsmaskiner)

Træningsudstyr rives væk i butikkerne

Det er en voldsom udvikling i efterspørgsel vi er vidne til, og det har gjort det svært at finde butikker, hvor de har træningsudstyr udstyr på lager. Det har givet et pres på priserne, der uden tvivl vil stige i den kommende tid. Derfor er det vigtigt som aldrig før at sammenligne priser inden du investerer i dit eget private træningscenter, siger Martin Andersen.

Data er fra PriceRunner 2021.

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,8 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 9.000 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de tre lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 150 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.