2021-03-26 07:30Pressemeddelelse

Danske forbrugere snyder sig selv for 400 millioner på skokøb

565 kroner – så meget betaler hver tredje dansk husstand årligt for meget, når de køber sko. Og det gør det helt frivilligt.

Det svarer til at 737.000 danske husstande samlet betaler 417 millioner kroner mere end nødvendigt end hvis de havde undersøgt markedet gennem for eksempel en sammenligning af priserne og valgt at købe skoene til laveste pris fremfor den dyreste.

Der sælges sko for 5,7 milliarder kroner om året ifølge Danmarks Statistik. De seneste tal er fra 2019.

YouGov har for PriceRunner undersøgt hvordan danskerne køber sko og tøj. Analysen viser at 73 % af forbrugerne ofte eller næsten altid sammenligner priser, før de køber sko. Omvendt siger 27 % af danskerne at de aldrig undersøgerne priserne, før de handler.

Vi bruger i gennemsnit næsten 2.100 kroner om året på at købe sko, og derfor er det mange penge danskerne kan spare ved at sammenligne priser. Vores analyse viser, at der er 565 kroner at spare om året – alene ved at undersøge priserne på sko, før vi handler, siger Martin Andersen, prisekspert og direktør for PriceRunner.

PriceRunner er Danmarks største sammenligningstjeneste med priser på mere end 2,2 millioner produkter fra 8.700 butikker.

En analyse af priserne på 700 af de mest populære sko til voksne og børn viser, at der i gennemsnit kan spares 36 % ved at vælge at købe sko til laveste pris fremfor den højeste pris.

Det skyldes, at der er relativt stor forskel på prisen på det samme par sko afhængig af hvilken butik, der sælger dem. I gennemsnit er der 55 % i forskel på prisen for det samme par sko.

Et eksempel: De populære Vans Old School koster 488 kroner i den billigste butik og 737 kroner i den dyreste butik. Det giver en prisforskel på 51 % (249 kroner).

Det er meget store prisforskelle på sko, da det er et område med høj avance og mange tilbud. Derfor kan forbrugerne nemt spare mange penge ved at undersøge markedet inden de handler, siger Martin Andersen.

Milliard besparelse

En beregning lavet af PriceRunner viser, at danske forbrugere sparer 1,5 milliarder kroner om året ved at undersøge priserne først og derefter købe skoene til den laveste pris. Det sparer de aktive skokøbere for 755 kroner om året.

Det er store summer danske forbrugere snyder sig selv for når de handler. Ikke bare på sko, som vi har dokumenteret her. Adskillige analyser af priser på stort set alt der sælges online viser at der i gennemsnit er 30 % at spare efter en prissammenligning, og derfor er det svært at forstå hvorfor mange forbruger alligevel vælger ikke at gøre det, siger Martin Andersen.

Sko er billigst om foråret

Priserne på sko har taget et gedigent dyk den seneste tid, mens de fysiske butikker har været lukket på grund af Covid 19 restriktioner.

En analyse af prisen på 300 par sko, der har været til salg de seneste 12 måneder (1. marts 2020 til 28. februar 2021) viser at prisen på sko generelt er lavest i forårsmåneder som for eksempel marts.

Sko er billigst om foråret ifølge PriceRunner

Prisudviklingen på sko siden 1. marts 2020 (index 100).

Efterårsmånederne er dyreste tidspunkt at købe sko på, og priserne topper i december i forbindelse med julehandelen.

Sådan køber danskerne sko:

Analyseinstituttet YouGov har for PriceRunner spurgt 1000 danskere over 18 år, hvordan de køber sko online og i fysiske butikker. Både før pandemien lukkede mange fysiske butikker og hvordan de vil handle når Covid 19 pandemien engang er overstået.

Sådan køber danskerne sko

(Data fra YouGov undersøgelse om danskerne og køb af tøj og sko)

Undersøgelsen er godt nyt til de fysiske tøj- og skobutikker. Kunderne vender i stort tal tilbage for at købe tøj og sko. De har holdt igen med at købe tøj og sko under nedlukningen, og er klar til at købe nye sko og forårstøj.

”Flugten” til onlinebutikkerne har været midlertidig og slet ikke i så stort omfang, som mange forventede.

Skosalget er blevet sat på pause under pandemien hos rigtig mange forbrugere, men vores gamle vaner, hvor mange sko købes i fysiske butikker, er ikke sådan at lave om, og derfor vil danskerne i stort set samme omfang som før vende tilbage til de fysiske butikker, siger Martin Andersen.

Data:

Ifølge Danmarks Statistik er der 2,728.132 husstande i Danmark. https://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1920

Opgørelse fra 2019 over forbruget, viser at en gennemsnitshusstand brugte 2096 kroner om året på at købe sko. https://www.statistikbanken.dk/FU03

YouGov – undersøgelse for PriceRunner gennemført online i perioden 10. til 15. februar 2021. 1000 danskere er interviewet om deres forbrugeradfærd, når de køber tøj og sko.

PriceRunner er Danmarks største sammenligningstjeneste med mere end 2,2 millioner produkter i 8.700 butikker i 30 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 9 millioner besøg om måneden på www.pricerunner.dk, hvor brugerne gratis kan sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle test og brugeranmeldelser af produkter og butikker PriceRunner er en uafhængig tjeneste. Vi er ikke ejet af producenter og er ikke afhængige af dem, butikker eller andre med interesse i at videregive partisk information. Det er vores mission at hjælpe forbrugerne med at finde det rette produkt til den bedste pris. Hver måned hjælper vi millioner af forbrugere med at finde de rette produkter og samtidigt spare penge ved at anvende PriceRunners tjenester. Virksomheden har 150 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.