2022-08-02 06:00Pressemeddelelse

Dansk erhvervsliv blev taget på sengen

Energipriserne påvirker danske butikkerEnergipriserne påvirker danske butikker

Frygt for fremtiden får forbrugerne til at smække pengepungen i, og danske virksomheder er pressede, så de må spænde livremmen ind og tænke nyt. Det viser en ny undersøgelse fra PriceRunner blandt danske online butikker.

Økonomer og forbrugeranalytikere er enige om, at den helt store nedtur er på vej for dansk økonomi. Forbrugernes tillid til økonomien daler, og det får konsekvenser for danske butikker. Nu viser en ny undersøgelse fra PriceRunner, at mange danske butikker er påvirkede af, at forbrugerne spænder livremmen ind. Det siger danske e-handlere i den seneste E-handelsindex undersøgelse foretaget af YouGov for PriceRunner.

“Den ustabile verdensøkonomi rammer mange danskeres privatøkonomi hårdt, og det påvirker naturligvis danske onlinebutikker. Usikkerheden har været en konstant følgesvend i mange måneder, og vi vil se, at danskerne holder igen med større køb i noget tid fremover. ” siger Katrine Barslev, forbrugeranalytiker hos PriceRunner.

66% af butikkerne har højere omkostninger pga inflation.

53% oplever mindre salg sammenlignet med tidligere kvartal.

51% oplever, at den gennemsnitlige ordreværdi er faldet (mens 11% siger, at den er steget).

45% har højere omkostninger pga stigende energipriser.

Resultaterne kommer fra PriceRunners kvartalsvise undersøgelse “E-handelsindex”, som måler danske e-handleres syn på det seneste kvartal, øjebliksbilledet og deres syn på fremtiden.

Kurven får et lille opsving efter et historisk lavpunkt under Q1. Resultatet for Q2 2022 ligger på 49,5.  Indekset går fra 0-100, og et resultat over 60 ses som positivt. 2022 tegner sig altså dermed som et ganske dystert år hidtil.

Dansk erhvervsliv blev taget på sengen
Der var tidligere i 2022 tegn på inflation og stigende energipriser, men krigen i Ukraine har gjort verdensøkonomien ekstra usikker. Kun 4% af de danske e-handlere siger, at de var forberedte på, hvordan det ville påvirke deres virksomhed. Hele 40% siger, at de blev påvirket i højere grad end forventet, mens 26% siger, at de var forberedte, men blev ramt hårdere, end de havde forventet sig.

"Det var næsten umuligt at forberede sig på den vilde storm af inflation, et sårbart aktiemarked, krisen med Rusland og de stigende energipriser. Derfor er det ekstra interessant, at 49% siger, at de satser på vækst resten af året. Vi vil se mange nye initiativer og kreative bud på, hvordan man skaber en sund forretning, som tiltaler danskerne," siger Katrine Barslev, forbrugeranalytiker hos PriceRunner.

Læs mere og se flere tal i PriceRunners E-handelsrapport for Q2 2022.

Om PriceRunners E-handelsindex
Undersøgelsen er udført af PriceRunner i samarbejde med YouGov. Indexet er baseret på data fra en kvartalsvis online undersøgelse foretaget af YouGov blandt udvalgte onlinebutikker på PriceRunner. Undersøgelsen har til formål at følge udviklingen i dansk e-handel gennem et index, der samlet består af tre elementer:

• Tendensen: Hvordan bedømmes udviklingen i onlinesalget i seneste kvartal i forhold til forrige kvartal

• Øjebliksbillede: Hvordan oplever online butikkerne e-handelen i dag

• Fremtidig tendens

• En vurdering af, hvordan onlinesalget vil udvikle sig i løbet af de næste 12 måneder

Om undersøgelsen 2. kvartal 2022
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. I perioden 9. - 23. juni gennemførtes sammenlagt 152 interviews digitalt med danske online butikker.

Om PriceRunner PriceRunner er Danmarks største pris- og produktsammenligningstjeneste med 2,8 millioner produkter hos 9.100 butikker i 25 forskellige lande. Vi har godt 200 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. PriceRunner er ejet af Klarna. Hver måned bruges vi af forbrugere, som vil sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttests og se andre brugeres anmeldelser og anbefalinger af butikker og varer. PriceRunner er en helt uafhængig virksomhed, vi ejes ikke af nogen producenter, og vi er ikke afhængige af dem, butikker eller organisationer med interesse i at sprede partisk information. Vores mål er at hjælpe forbrugerne med at finde de bedste produkter til en bedre pris. Hver måned hjælper vi forbrugere med at finde bedre og billigere produkter og samtidigt spare penge ved at bruge PriceRunners tjenester.