2021-02-08 08:08Pressemeddelelse

Dansk e-handel forventer ny rekordvækst i 2021

E-handlerindex Q4 2020

Onlinebutikkerne i Danmark forventer at den stærke vækst i onlinehandlen fortsætter med fornyet kraft i 2021, viser en ny Kantar undersøgelse blandt onlinebutikker i Danmark.

Øget online handel i 2021

Forventningen blandt butikkerne er en vækst i omsætningen på 22 %.

Den forventning kommer ovenpå et 2020, hvor onlinehandelen på grund af Corona krisen oplevede voldsom vækst og havde det bedste år i meget lang tid.

Onlinehandlen er eksploderet og har givet e-handelsbutikkerne masser af optimisme og tro på et lige så godt 2021.Vækstforventningen er dog skruet lidt ned efter det vilde 2020, men det er meget imponerende at branchen forventer så høj vækst i år, siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner.

I Kantar undersøgelsen viser svarene fra onlinebutikkerne at omsætningsvæksten i gennemsnit var på 40 % i 2020.

3 ud af 4 onlinebutikker oplevede sidste år at deres indtjening var bedre eller meget bedre end i 2019.

E-handelsindex i rekordstigning

PriceRunners E-handelsindex for 4. kvartal 2020 tager et kæmpe spring fra 68,8 til 76,6. Det er ny rekord, og viser en e-handelsbranche med stor fremgang og tro på fremtiden.

Indexet er lavet af analyseinstituttet Kantar i perioden 11. til 20. januar 2021 via en spørgeskemaundersøgelse blandt danske online butikker.

E-handler index Q4 2020

Usikkerheden for et år siden, da Corona krisen begyndt at rumle, er afløst af afklaring og fremgang for langt de fleste online butikker. Vi så et dyk efter sommeren, men et forrygende salg på Black Friday og i hele juleperioden sender E-handelsindexet helt i top, siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner.

Stærk start på 2021

Nedlukningen af de fysiske butikker har givet en fornyet vækst i onlinehandelen i årets første måned.

90 % af butikkerne oplyser at deres salg lige nu er godt eller meget godt. I forrige kvartal var det 77 % af butikkerne, der gav udtryk for at salget var godt lige nu.

Online handelen er klart påvirket af at de fysiske butikker er lukket, og det ses tydeligt i denne nye måling, at den store vækst online handlen fik i 2020 er kommet for at blive, siger Martin Andersen.

Forventer høj vækst i 2021

Kantar undersøgelsen har spurgt butikkerne om deres forventning til hvordan salget i 2021 vil udvikle, og butikkerne forventer i gennemsnit en vækst på 22 %.

13 % af butikkerne forventer en vækst på mellem 40 og 60 % - mens 27 % forventer en vækst på mellem 20 og 40 %.

Onlinehandelen er på kort tid sprunget flere år frem i tiden med en vedvarende ændring i danskernes forbrug og køb online. Det vil give en fortsat vækst i onlinehandlen selv efter samfundet forhåbentligt snart bliver genåbnet og vi kan vende tilbage til en nogenlunde normal tilværelse, siger Martin Andersen.

Vækst er førsteprioritet

40 % af onlinebutikkerne har et klart strategisk mål om at udvide forretningen for at vækste yderligere i 2021. 20 % af butikkerne har topprioritet om at øge effektiviteten i deres virksomhed.

Udvide forretningen og øge effektiviteten er begge strategiske mål der afspejler en e-handelsbranche med selvtillid og stålfast tro på fremtiden. Nu skal der hentes yderligere markedsandele også efter at samfundet lukker op igen og forholdene bliver mere normale, siger Martin Andersen.

Usikkerhed at spore hos onlinebutikkerne

E-handelsindexet for 4. kvartal viser en fortsat overvejende stærk tro på fremtiden i e-handelen. 2 ud af 3 onlinebutikker giver udtryk for at salget det kommende år vil udvikle sig godt eller meget godt. Der er især en større andel af butikker, der mener salget i de kommende 12 måneder vil udvikle sig meget godt. Andelen er nu 30 %, hvor den ved forrige måling var 19 %.

Men vi kan også spore lidt usikkerhed hos en række butikker omkring fremtiden, hvilket er meget forståeligt. Andelen af butikker, der giver udtryk for at salget vil udvikle sig negativt er steget fra 8 % til 14 % i løbet af det seneste kvartal, siger Martin Andersen.

Black Friday og julehandel i top

Black Friday udsalget blev til Black Week og 57 % af onlinebutikkerne giver udtryk for at de havde et bedre Black Friday salg i 2020 end i 2019.

Og den salgsfremgang fortsatte ind i december, hvor køb af julegaver online drev salget yderligere i vejret. 3 ud af 4 butikker (77 %) havde et bedre julesalg i 2020 end i 2019.

Om E-handelsindexet

PriceRunner har i samarbejde med Kantar skabt E-handelsindexet. Indexet er baseret på data fra en kvartalsvis online undersøgelse foretaget af Kantar blandt udvalgte onlinebutikker på PriceRunner. Undersøgelsen har til formål at følge udviklingen i dansk e-handel gennem et index, der samlet består af tre elementer:

  • Tendensen: Hvordan bedømmes udviklingen i onlinesalget i seneste kvartal i forhold til forrige kvartal
  • Øjebliksbillede: Hvordan oplever onlinebutikkerne e-handelen i dag
  • Fremtidig tendens: En vurdering af, hvordan onlinesalget vil udvikle sig i løbet af de næste 12 måneder

E-handels indexet offentliggøres hvert kvartal.

Om undersøgelsen fjerde kvartal 2020

Undersøgelsen blev gennemført online af Kantar mellem den 11. og 20. januar 2021.



Om PriceRunner

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,8 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 9.000 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de tre lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 150 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.


Kontakter

Martin Andersen
Direktør
Martin Andersen