2018-11-20 07:00Pressemeddelelse

Black Friday: Pas på bluff tilbud

Black Friday 2018Black Friday 2018

PriceRunner har siden 24. september 2018 analyseret priserne på 29.000 produkter fra de 29 mest populære butikker i DK. Det er de 1000 mest populære produkter i butikken, som vi har samlet priser sammen på.

Det er vores vurdering at 1 ud 10 af Black Friday tilbud kan være bluff,” siger Martin Andersen.

Formålet med analysen har været at klarlægge om og i hvilket omfang butikkerne ændrer priserne op til Black Friday udsalget for derefter at sætte dem ned. På denne måde kan tilbuddene udtrykt i procent se bedre ud, end de virkelig er.

Her er de vigtigste PriceRunner Fakta, som analysen viser:

Samlet set er priserne i DK steget med 0,5 procent siden 24. september. Den samlede stigning består både af prisnedsættelser og prisstigninger i forskellige størrelser.

33 procent af produkter er i gennemsnit steget med 14 procent. Det kan være alle former for stigninger fra helt små til helt store.

Hvis vi ser nærmere på prisstigningerne – så viser tallene at 15 procent af produkterne, der er steget med mere end 10 procent i pris, at de er i gennemsnit steget med 27 procent, siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner.

Prisstigningerne kan skyldes mange faktorer:

Produktet var på tilbud, da målingen af priser startede. Der kan også være andre naturlige grunde til at priserne ændrer sig.

En betydelig del af prisændringerne vi har set, er sket på tværs af flere produktkategorier. Der er derfor grund til at forvente, at nogle af disse produkter vil blive sat på udsalg når vi kommer til Black Friday. Det er vores vurdering er at 1 ud 10 af Black Friday tilbud kan være bluff, siger Martin Andersen.

Baggrunden for denne konklusion er at prisen er blevet sat op i god tid inden Black Friday for så efterfølgende at kunne sættes ned igen.

Det er i al fald påfaldende at priserne på 10 procent af produkterne er steget med mere end 25 procent siden 24 september, kommenterer Martin Andersen.

Et produkt, der for eksempel i oktober blev hævet fra 899 kr til 1.299 kr (+ 44%), kan således "sættes på udsalg" med op til 30% rabat på Black Friday uden at være et godt tilbud.

Her er de 10 kategorier af produkter, hvor priserne er steget mest i analyse perioden:
  1. Vinkøleskabe
  2. Brugskunst
  3. Gryder og Pander
  4. Grill tilbehør
  5. Emhætter
  6. Indbygningsovne
  7. Kogeplader
  8. Sko
  9. Frysere
  10. Komfur

PriceRunner opfordrer forbrugerne til at sammenligne priser inden de køber løs på Black Friday.

Vi skal ikke bare se på pris og prisnedsættelse. Det er vigtigt at undersøge, hvordan prisen har udviklet sig over en periode på mindst seks uger, så man kan se, om tilbuddet er et godt tilbud eller om prisen faktisk har været lavere på et tidligere tidspunkt,” siger Martin Andersen.

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,1 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 7.000 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de fire lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 130 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.