2020-02-17 06:40Pressemeddelelse

Black Friday og julehandel fik 2019 i plus

E-Handelsindex Q4 2019E-Handelsindex Q4 2019

Et fremragende Black Friday udsalg og et godt julesalg har igen fået de brede smil frem hos de danske online butikker.

Det viser PriceRunners E-handelsindex for fjerde kvartal 2019. Indexet er steget markant til 69,3, hvilket er det næsthøjeste niveau siden indexet første gang blev målt.

E-handelsindex_Q4_2019

E-handelsindex Q4 2019

Stigningen kommer efter tre kvartaler i træk med fald og et rekordlavt niveau i 3. kvartal, hvor indexet lå på 62,2.

Salget har været rigtig godt i 4. kvartal af 2019, og der er ingen tvivl om at onlinebutikkerne kom tilbage på sporet og slutter året supergodt af. 2 ud af tre butikker kan berette om at kvartalet enten var godt eller meget godt i forhold til forrige kvartal, siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner.

Det er i øvrigt en god handels slutspurt, der er smittet af på starten af 2020.  2 ud af 3 butikker giver udtryk for at det går godt med salget lige nu.

PriceRunners E-handelsindex måles af analyseinstituttet Kantar via spørgeskemaer besvaret af danske onlinebutikker. Index måles fire gange om året, og denne udgave af E-handelsindexet er baseret på data indsamlet i perioden 17. til 24. januar 2020.

Online handlen kom tilbage på det sporet i slutningen af 2019 efter en periode med negativ udvikling. Butikkerne giver udtryk for at E-handelsmarkedet igen er på højde med slutningen af 2018, hvor indexet senest toppede, siger Martin Andersen.

Optimistiske butikker

PriceRunners E-handelsindex viser at optimismen i forhold til fremtiden fortsat er høj blandt de danske online butikker. Størst er optimismen hos de største butikker, men generelt er forventningen blandt alle butikker at de kommende 12 måneder bliver gode og salget vil udvikle sig positivt.

Udvikling i fremtidstroen hos danske online butikker

Knapt 70 % af butikker giver udtryk for at salget vil udvikle sig godt eller meget godt.

Det er som om negativiteten er fordampet, og det er også meldingerne fra butikkerne, når vi er i kontakt med dem, siger Martin Andersen.

Se mere detaljeret data om E-Handelsindexet

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,7 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 7.400 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de fire lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 130 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.