2019-11-04 14:44Pressemeddelelse

Black Friday bliver Black Week

Butikker satser på ugelang Black Friday

Fire ud af ti online butikker satser på at udvide deres Black Friday udsalg til mere end selve dagen – så det bliver til en Black Week.

Det viser dugfriske tal fra en undersøgelse, som analyseinstituttet Kantar Sifo har foretaget for PriceRunner blandt danske online butikker.

Black Friday falder sent i år - fredag 29. november. Det er en uge senere end de foregående år, og det presser butikkerne på flere fronter.

Kantar undersøgelsen viser, at 40 procent at de adspurgte online butikker siger de vil udvide Black Friday udsalget fra kun at vare et døgn til at strække sig over hele ugen.

Butikkerne er bekymret for deres julesalg, da Black Friday og julegave indkøb falder lige oveni hinanden. De senere år har danskerne i stærkt stigende grad købt deres julegaver på Black Friday udsalget, og det er gået ud over det samlede julesalg, siger Martin Andersen, direktør for produkt og prissammenligningstjenesten PriceRunner.

Bekymring for kannibalisering

Black Friday falder samtidigt med at det er lønningsdag I Danmark, og derfor forventer butikkerne, at der sker en vækst i salget på cirka 20 procent – i hele Black Week perioden.

De butikker vi har talt med fortæller samstemmende, at de håber på at de kan hente et godt udsalgs resultat hjem ved at lave et ugelangt Black Week udsalg, siger Martin Andersen.

Topprodukterne, som vi jagter tilbud på under Black Friday udsalget, er især legetøj, høretelefoner og tv.

  1. Legetøj
  2. Høretelefoner
  3. Mobiltelefoner
  4. TV
  5. Spillekonsoller
  6. Højttalere
  7. Køkkenudstyr
  8. Sko
  9. PlayStation 4 spil
  10. Aktivitetsmålere

Singles Day vokser kun lidt

Singles Day, der er verdens største udsalgsdag 11.11, er ikke så stor i Danmark endnu. I Kantor undersøgelsen giver butikker udtryk for at det endnu ikke er en udsalgsdag, butikkerne kommer til at rykke helt vildt på.

Kun 1 ud af 10 butikker siger at de vil gøre mere ud af Singles Day end sidste år, og det gør sig gældende for såvel store som små butikker.

80 procent af butikkerne siger de slet ikke planlægger at holde Singles Day udsalg. Det er lidt overraskende, og er sandsynligvis udtryk for at butikkerne holder igen med at introducere flere udsalgsdage for at sikre sig at de kan holde indtjeningen på Black Friday og julesalget, siger Martin Andersen.

Frygter pakke kaos

Black Friday og julehandel betyder et massivt pres på pakkeleverandørerne og pakkeshops. Sidste år druknede mange af især de mindre pakkeshops i pakker indkøbt på Black Friday udsalget, og med Black Friday så tæt på jul, frygter en del butikker at det kan give kaos.

Alligevel er de fleste butikker optimistiske og 80 procent af dem forventer ikke at det bliver et større problem end sidste år” siger Martin Andersen.

Om undersøgelsen:

Undersøgelsen er gennemført online i perioden 23. september til 30 september blandt de online butikker, der er tilknyttet PriceRunner. Analyseinstituttet Kantar Sifo står får undersøgelsen og samlet deltog 54 butikker i undersøgelsen.



Om PriceRunner

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,1 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 7.000 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de fire lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 130 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.

Kontakter

Martin Andersen
Direktør
Martin Andersen
Søren Knudsen
Press and media manager
Søren Knudsen