2019-11-25 14:31Pressemeddelelse

Billigst på Black Friday 2019

Black Friday 2019Black Friday 2019

Disse produkter er billigst på Black Friday 2019

Black Friday er årets største udsalgsdag med tusindvis af varer på tilbud.

En omfattende analyse af prisdata fra Black Friday 2018 afslører, at 21 procent af butikkernes produkter kom på Black Friday udsalg, og de var i gennemsnit sat ned med 19 procent.

Black Friday rabat

Disse produkter er billigst på Black Friday

(gennemsnit sat ned med i %)

1. Legetøj (-29 %)
  2. Cykeltilbehør (-23 %)
  3. Aktivitetsmåler (-21%)
  4. Hjemmebiograf (-18 %)
  5. TV (-16 %)
  6. Brugskunst (-15%)
  7. Konsolspil samtl Controllere (-15%)
  8. Tasker (-13%)
  9. Højttalere (-12 %)
  10. Køkkenmaskiner og foodprocessorer (-12%)

Black Friday - produkter på tilbud

Der er gode tilbud på disse produkter på Black Friday.

Legetøj er samtidigt den produktkategori, som flest danskere køber ind i på Black Friday udsalget.

Vi bruger i stort omfang Black Friday udsalget til at købe julegaverne billigt, og især de lidt større legetøjsgaver til børnene, siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner.

Den største chance for at gøre et godt køb på Black Friday er netop på legetøj, hvor priserne bliver sat godt ned på denne ene dag, og i nogle tilfælde henover den efterfølgende weekend. Legetøj er bare billigt på Black Friday udsalget, og priserne kommer ikke længere ned i månederne efter Black Friday.

En aktuel analyse foretaget af PriceRunner viser at vi køber stort ind på Black Friday, og dermed er det det udsalg, hvor vi bruger flest penge.

Hvad vil vi købe?

Danskerne vil købe tøj og sko – samt julegaver til børn i form af legetøj.

• Kvinder forventer især at købe tøj og legetøj på Black Friday
  • Mænd køber spillekonsoller og spil, tøj, sko og computer

Det købte kvinder på Black Friday udsalget 2018

• Tøj
  • Sko
  • Personlig Pleje
  • Legetøj
  • Køkkenudstyr og køkkenmaksiner

Det købte mænd på Black Friday udsalget 2018

• Tøj
  • Spillekonsoller og spil
  • Computer
  • Sko
  • Mobiltelefoner

Prisfaldet fortsætter

På mange af produkterne fortsætter prisen med at falde i månederne efter Black Friday.

Så selvom at TV i gennemsnit er sat ned med 16 procent på Black Friday udsalget – så viser analysen at prisen på de selvsamme tv fortsætter med at falde og er kun 81 procent af Black Friday udsalgsprisen 9 måneder senere.

Derfor selvom det kan virke helt oplagt og en god handel at købe et tv på Black Friday udsalget og det som sådan også er et godt tilbud, så er det bare sådan at det købes endnu billigere på et senere tidspunkt.

Hvis du vil gøre et køb, som ikke bliver billigere, viser prisanalysen at den bedste handel er på kaffemaskiner. Tilbudsprisen er i gennemsnit 10 % og de bliver ikke billigere i perioden efter Black Friday.

Største rabat vi har registreret, er på 50 procent, og de mest normale rabatter vi ser på Black Friday udsalget er 20 og 25 procent.

Disse produkter skal du holde godt øje med

I perioden op til Black Friday 2019 har PriceRunner holdt øje med priserne, og en aktuel analyse viser at 6 ud 10 butikker har sat priserne op på en række produkter.

Her er de produktkategorier, hvor priserne er sat mest op:

• Hygiejneartikler
  • Højttalere
  • Hjemmebiograf
  • PlayStation 4 spil
  • Brugskunst
  • Gryder og Pander
  • Vaskemaskiner
  • Grill tilbehør
  • Kamerastativer
  • Elektriske tandbørster
  • Tasker

Derfor er der god grund til at holde godt øje med tilbuddene i disse kategorier, og tjekke prishistorikken på www.pricerunner.dk når du skal afgøre om udsalgsprisen er god nok eller om den er det vi kalder for et falsk tilbud.

Vores analyse af Black Friday 2018 udsalget viste, at 1 ud af 3 tilbud kunne være falsk fordi prisen enten havde været lavere eller på samme niveau tidligere. Og problemet med falske tilbud er ikke blevet mindre ved det efterfølgende udsalg i løbet af 2019, siger Martin Andersen.

Et falsk tilbud er et tilbud, som ikke er hvad det giver sig ud for at være, fordi prisen tidligere enten har være lavere eller på samme niveau som udsalgsprisen. Det er bare ikke et godt tilbud.

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,1 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 7.400 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de fire lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 130 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.