2020-11-26 06:31Pressemeddelelse

Årets julegave 2020

Årets julegave 2020 i Danmark

Årets julegave 2020: Tøj – og udsigt til færre gaver i år

Godt nyt til alle danske tøjbutikker. Danskerne har talt – årets julegave bliver blød – og sikkert også praktisk.

21% af danskerne har nyt tøj som det største ønske til julegave i år.

Det viser en undersøgelse lavet af analyseinstituttet YouGov, der har interviewet 1006 danskere over 18 år for PriceRunner om hvad de ønsker sig til jul i år.

Nyt tøj fejer dermed de senere års store gavehit gavekortet af banen. Gavekortet er skubbet ned af popularitetslisten.

Årets julegave 2020 i Danmark

Normalt ønsker danskerne sig gavekort til oplevelser som koncerter, teater eller weekendophold på hotel. Sammen med gavekort til rejser har de toppet ønskelisterne i mange år, men det har Corona pandemien sat en stopper for. Nu er det tøj, vi ønsker os, siger Martin Andersen, prisekspert og direktør for sammenligningstjenesten PriceRunner.

Tøj har altid været en populær julegave. De bløde pakker under juletræet med en ny skjorte, undertøj eller mormors hjemmestrikkede sweater. I 2020 tænker danskerne meget praktisk og noget de kan bruge, når der ønskes julegaver.

Tøj har alle brug for, og derfor bliver det årets julegave i Danmark. Det er godt nyt for alle landets tøjbutikker, der godt kan gøre sig klar til et stort rykind – både i deres fysiske butikker, men også online. Danskerne skal have både det praktiske tøj og det lækre tøj, siger Martin Andersen.

Køb af tøj og sko på nettet er vokset betydeligt de seneste 6 måneder under Covid 19 pandemien. Tal fra PriceRunner viser, at væksten i gennemsnit har været 50% højere i forhold til samme periode i 2019.

Julegaver skal muntre os op

YouGov har spurgt danskerne om hvorfor de lige netop ønsker sig den gave, og her er hver fjerde dansker meget klar i svaret:

26% siger at julegaven skal gøre dem glade og lykkelige. Og det er samme billede uanset om man er mand eller kvinde.

2020 har været et hårdt år med mange afsavn for alle. Derfor vil vi gerne forkæles til jul med gaver, som kan gøre os glade, siger Martin Andersen.

Sparejul i sigte

Sådan vil danskerne købe gaver i 2020

Den aktuelle økonomiske usikkerhed på grund af Covid 19 pandemien kommer på mange måder til at sætte sit aftryk på julen i år. Mest kontant viser det sig på hvor mange penge danskerne planlægger at bruge på julegaver.

15% vil bruge færre penge end sidste år på julegavekøb, mens 64% af danskerne har uændret julebudget i år sammenlignet med julen sidste år. 13% ved ikke endnu hvor meget de vil bruge på julegaver.

Det er overraskende at danskerne i så stort omfang planlægger at skrue ned for julegavebudgettet i år. Der gøres meget for at holde forbruget i gang gennem hjælpepakker og frigivne feriepenge, men usikkerheden for fremtiden har alligevel sat sig hos mange danskere, der så vælger at holde igen til jul, siger Martin Andersen.

Det er de helt unge og de ældre, der vil bruge mindre på julegaver i år. I gruppen af 18 til 29-årige vil 28% bruge mindre på julegaver. Hos ældre over 60 år vil 23% bruge mindre på gaver.

Hos de unge børnefamilier ser det lidt anderledes ud. Her er der godt nyt til børnene. 30% vil bruge mere på gaver i år sammenlignet med sidste år.

Her er julegave top10
  1. Tøj
  2. Bøger
  3. Køkken udstyr
  4. Gavekort til underholdning
  5. Gavekort til shopping
  6. Smykker
  7. Parfume
  8. Træningstøj
  9. Penge
  10. Hudpleje

Legetøj er dog det største ønske hos alle børn, men da det er en undersøgelse blandt alle over 18 år, fremgår legetøj ikke af listen. Men det er et sikkert ønske hos alle børn.

Julen bliver anderledes

Covid 19 pandemien vil i stort omfang påvirke vores juletraditioner ifølge YouGov undersøgelsen.

På spørgsmålet om hvordan den igangværende Covid 19 pandemi og alle restriktioner og anbefalinger vil påvirke vores juletraditioner, svarer 17% at de vil kun fejre julen sammen med de allernærmeste i familien.

Størst andel er blandt de ældre over 60 år, hvor 24% kun vil fejre julen med de nærmeste.

56% - halvdelen af danskerne - giver udtryk for at Covid 19 pandemien ikke vil påvirke deres juletraditioner.

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,7 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 9.000 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de tre lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 150 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.