2019-11-26 06:00Pressemeddelelse

Årets julegave 2019 er en bog

Årets julegave 2019Årets julegave 2019

Danskerne har talt – og årets julegave i Danmark er en BOG.

Det viser en helt frisk Kantar undersøgelse baseret på 1084 interviews med et repræsentativt udsnit af Danmarks befolkning.

Julen 2019 har TRE store gavehit.

Vi ønsker os tøj, bøger og gavekort.

Måske lyder det lidt kedeligt, men mængden af gavemuligheder i alle tre kategorier er store. Derfor bliver disse tre kategorier også julens topscorere ifølge danskerne, der af analyseinstituttet Kantar er blevet spurgt om hvad de ønsker sig i julegave.

Tøj og gavekort har ligget i top på listen i flere år. Det er til gengæld overraskende at bogen i papirformat springer så højt op på listen som en af årets mest hotte julegave ønsker. Vi tøver derfor ikke med at udnævne BOGEN til årets julegave 2019, siger Martin Andersen, direktør PriceRunner.

Bogen har altid været en klassiker juleaften, men er gledet noget i baggrunden de senere år. I 2019 får den et comeback, og det kan allerede nu ses på de aktuelle søgninger efter produkter på PriceRunner. Her er bogkategorien aktuelt den 9. mest søgte kategori, og den overgår flere af de traditionelt populære elektronikkategorier i popularitet.

Bogens indtog som julens topscorer er overraskende. Men vi har gennem et stykke tid set at søgninger efter bøger er steget meget, og vil stige eksplosivt i december. Danskerne er konservative når det handler om gaver, og derfor ser vi et comeback til bogen som topønske, siger Martin Andersen.

Direktør for Boghandlerforeningen Bo Dybkær er naturligvis begejstret over danskernes julegave ønske.

Vi har jo altid vidst, at en bog er en god gaveidé, og boghandlerne har en relativt stor del af deres omsætning i december måned. Men at bogen nu rykker helt op i toppen af listen, er alligevel en glædelig overraskelse. Jeg tror, det handler om, at mange længes efter den fordybelse og afkobling fra hverdagens stress, som det giver at sætte sig med en bog.

Og samtidig findes der jo bøger til alle aldersgrupper, i mange forskellige genrer. Der er så meget at vælge imellem, at det næsten kan virke uoverskueligt, men boghandlere over hele landet står klar både til hverdag og i julemåneden med gode idéer og råd til hvordan man finder den helt rigtige bog, siger Bo Dybkær.

Kantars undersøgelse viser, at det især er yngre kvinder der har den klassiske papirbog højt på ønskelisten.

Se de mest populære bøger lige nu

Gavekort hitter fortsat

Gavekortet er den sikre gave, vi altid giver – fordi det er et klart ønske hos modtageren. Det er gavekort til shopping (typisk tøj og sko), rejser og oplevelser som koncerter, bio eller weekendophold.

Vi vil gerne selv bestemme vores gave og det er derfor gavekortet er genialt til jul. Du har et ønske, som er enkelt for giveren at opfylde. Du giver en gave, der er ønsket – og julefreden er sikret juleaften,” siger Martin Andersen.

Gavekort industrien er af samme grund vokset utroligt meget de senere år, og derfor er udbuddet af gavekort i hastig vækst.

”Julen varer længe – koster mange penge” lyder det i en af de mest populære julesange.

Derfor er PriceRunners vigtigste råd at sammenligne priser før du køber julegaver.

Der er som oftest 25 til 30% at spare alene ved den øvelse. Og da vi er i en udsalgsperiode, er vores andet råd at holde godt øje med udsalgstilbud. Her er der også penge at spare, siger Martin Andersen, direktør PriceRunner.

Ønskelisten Julen 2019

29. Spillekonsoller
  30. Tilbehør til spil
  31. Legetøj

Se liste med forslag til julegaver

Sådan har vi gjort

Analyseinstituttet Kantar har for PriceRunner interviewet 1084 danskere og spurgt dem hvad de ønsker sig til jul.

Undersøgelsen er gennemført i uge 40 til 42.

Emner: Jul

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,1 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 7.400 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de fire lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 130 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.