2020-12-18 05:32Pressemeddelelse

Afsløring: Det får danskerne i julegave 2020

De mest populære julegaver 2020

PriceRunner kan nu afsløre de store gavehit julen 2020. Data fra 1. december og til 15. december 2020 viser hvad danskerne har ledt efter og senere købt i de danske onlinebutikker.

Her er Top-25 mest populære julegaver 2020
  1. Sony PlayStation 5
  2. Apple iPad (meget efterspurgt og kun få lager)
  3. Apple AirPods
  4. Microsoft Xbox Series X
  5. Apple iPhone 11 64GB + alle de andre iPhonemodeller
  6. Google Chromecast 3
  7. Cyberpunk 2077 / nyt spil til PS - Assassin's Creed: Valhalla – Fifa 21 / Call of Duty: Black Ops - Cold War - Marvel's Spider-Man: Miles Morales
  8. Vaffeljern / Tefal SW852D12
  9. Philips OneBlade QP2520 (barbermaskine og trimmer)
  10. Google Nest Hub (styring af det smarte hjem)
  11. Apple Watch Series 6 40mm Aluminium Case with Sport Band + Garmin Vivomove HR Sport + Garmin Vivofit Jr 2 (aktivitets tracker)
  12. Bang & Olufsen BeoPlay E8 (Headset)
  13. Sonos One SL (streaming højttalere)
  14. Roborock S5 Max (robotstøvsuger)
  15. Oculus Quest 2 - 64GB – virtual reality
  16. Canon Selphy CP1300 - fotoprinter
  17. Oral-B Pro 2 2000N CrossAction – elektrisk tandbørste
  18. SodaStream Genesis MegaPack
  19. AOC 24G2U - computerskærm
  20. Fujifilm Instax Mini 11 - minikamera
  21. Nintendo Switch - Red/Blue - 2019
  22. &Tradition Flowerpot VP9 Bordlampe + Louis Poulsen PH 2/1 Bordlampe PH-lamper
  23. Mask with Chin Rest Mouth Shield (Mundbind)
  24. Twinkly 250 LED Special Edition Lyskæder – interaktiv lyskæde
  25. Saphe One Trafikalarm

PlayStation 5 er den mest eftertragtede julegave, men også den gave de færreste rent faktisk får, da den har været totalt udsolgt fra det øjeblik den kom på markedet i midten af november, siger Martin Andersen, der er prisekspert og direktør for PriceRunner.

Derfor bliver køkkenudstyr årets julegave – til de voksne. Køkkenudstyr har haft en vækst på mere end 50% i søgningerne på PriceRunner i december, fordi det er produkter der står på mange ønskesedler i år.

En ny køkkenmaskine eller håndmixer er symbolet på en af de mest mærkbare konsekvenser af Covid 19 pandemien. Vi er hjemme og der laves mad og bages som aldrig før, og derfor vil vi have mere og bedre udstyr, siger Martin Andersen.

Her er de 10 mest populære køkkenudstyrsgaver
  1. Royal Copenhagen Hvid Riflet Flad tallerken 27 cm
  2. Royal Copenhagen Blå Mega Riflet Krus 33 cl 2 stk
  3. Royal Copenhagen Stjerne Riflet Jul Fad
  4. Kähler Hammershøi Julekrus 2018 33 cl
  5. Lyngby Melodia 12 stk
  6. Kähler Hammershøi Christmas 2020 Krus 33 cl
  7. Stanley Legendary Classic Termoflaske 1 L
  8. Broste Copenhagen Smoke Rødvinsglas 65.0 cl 4 stk
  9. Kähler Hammershøi Christmas Kagedåse 2 stk
  10. Rosti Mepal Margrethe Skåle 4 stk

Bøger i kraftig julevækst

Søgninger på bøger har taget et kæmpe spring i væksten i december 2020 sammenlignet med 2019. Væksten er på 76%, og det gør bogen til en af julens favoritgaver.

Bøger kommer til at fylde meget under juletræet i år. Både den klassiske papirbog og som lydbog via download. Vi har fået mere tid til at læse under Corona pandemien, og det vi ser en signifikant øget interesse for at købe nye bøger, siger Martin Andersen.

Tøj og gavekort er traditionelt gaver, der i stort tal ender under juletræet 24. december.

Sådan er det ikke i år. Gavekortet til oplevelser og rejser kan vi på grund af Covid 19 pandemien ikke rigtig bruge til noget, og derfor er der klart færre der ønsker sig et sådant. Gavekort til shopping er dog stadig i høj kurs.

Tøj og sko er fortsat blandt vores største ønsker, og netop tøj var det største ønske blandt danskerne, da YouGov spurgte 1006 danskere over 18 år for PriceRunner om hvad de ønskede sig til jul i år.

Årets julegave 2020 i Danmark

Normalt ønsker danskerne sig gavekort til oplevelser som koncerter, teater eller weekendophold på hotel. Sammen med gavekort til rejser har de toppet ønskelisterne i mange år, men det har Corona pandemien sat en stopper for. Nu er det tøj, vi ønsker os, siger Martin Andersen, prisekspert og direktør for sammenligningstjenesten PriceRunner.

Tøj og især sko er vækstet med cirka 30% i forhold til sidste år, og ingen tvivl om at der kommer mange bløde pakker under juletræet.

Maksimere den hjemlig hygge

Vi har bidt mærke i at der i år har været en ekstraordinær stor vækst i efterspørgslen på lamper og brugskunst. Det er helt klart en trend skabt fordi er meget mere hjemme på grund af Covid 19 pandemien. Vi vil forbedre vores hjem, og det skal være meget mere hyggeligt, siger Martin Andersen.

Top-5 mest populære lamper
  1. &Tradition Flowerpot VP9 Bordlamper
  2. Louis Poulsen PH 2/1 Bordlampe PH-lamper
  3. Twinkly 250 LED Special Edition Lyskæder
  4. &Tradition Flowerpot VP3 Bordlamper
  5. Nanoleaf Aurora Startkit m. 9 paneler Vægplafonder
Legetøj topper

Det kan ikke komme som en overraskelse, at legetøj er den mest populære produktkategori i december. Sådan er det også i år, hvor legetøjshandelen på nettet har oplevet en stor vækst, hvor den er steget med mere end 30%.

Her er de 25 mest populære produktkategorier i julehandlen
  23. CPU
  24. Støvsugere
  25. Harddiske

Gennem hele december har der været ekstraordinær stor søgning på legetøj på PriceRunner for at finde de bedste priser. Vi har lagt mærke til at der har været et par produkter, hvor interessen har været stærkt stigende gennem de seneste par uger, og det tyder på at de bliver gavehit juleaften, siger Martin Andersen.

Her er de 10 mest populære legetøjs julegaver:
  1. Smart Sketcher Projektor
  2. GraviTrax Starter Set
  3. Moose Little Live Pets Gotta Go Flamingo
  4. Hasbro Nerf Fortnite BASR-L
  5. Lego Friends Venskabsbus
  6. Hasbro Star Wars The Mandalorian The Child Baby Yoda Animatronic Figure
  7. Barbie 3 in 1 DreamCamper
  8. Lego Star Wars Mandalorian The Child Building Set
  9. Lego Duplo Modullegehus
  10. Scoot and Ride Highwaykick 1 Løbecykel
Lego – her er de 5 mest populære sæt
  1. Lego Friends Venskabsbus
  2. Lego Star Wars Mandalorian The Child Building Set
  3. Lego Duplo Modullegehus
  4. Lego Harry Potter Hedwig
  5. Lego Super Mario Eventyr M. Mario - Startbane
Vores nye hobbies

Danskerne har i løbet af Corona krisen fået meget mere fritid hjemme, og det har givet os tid til at få nye hobbies eller genoptage tidligere interesserer. Det ses nu på juleønsker og gave indkøb.

Vi skal enten have mere udstyr til vores interesse eller vi skal have opgraderet det vi har. For nu ved vi at det bare ikke var en kortvarig dille vi gav os i kast med. Og aldrig gå ned på udstyr, som man siger, kommenterer Martin Andersen.

Her er de 5 mest populære hobby produkter (symaskiner):
  1. Singer Simple 3223
  2. Singer Promise 1408
  3. Brother KE14s
  4. Brother CS10
  5. Brother DS120S
Køkkenet – vi laver mere mad og spiser mere hjemme

Vi spiser mere hjemme – og vi laver mere mad og bager brød og kager. Så må vi have bedre udstyr, og det har fået efterspørgslen på udstyr til køkkenet til at eksplodere.

Traditionelt er alt udstyr til køkkenet en populær julegave, og i år er det helt vildt. Vi har set en vækst på mere end 50% alene her i december sammenlignet med december sidste år, og det vidner om at udstyr til køkkenet bliver årets julegave, siger Martin Andersen.

Her er de 5 mest populære køkkenmaskiner
  1. Kenwood Chef XL Titanium KVL8300S
  2. Kenwood Chef XL KVL4100S
  3. Thermomix Vorwerk TM6
  4. Kenwood Chef XL KVL4110S
  5. Kenwood KAH647PL

Se mere om årets mest populære julegaver her

Julegavelisten er blevet til på baggrund af de søgninger og videre færd ud til onlinebutikkerne, som brugerne af Danmarks største sammenligningstjeneste PriceRunner har foretaget i perioden 1.12 2020 til 15.12 2020.

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,8 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 9.000 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de tre lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 150 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.