2021-01-16 08:00Pressemeddelelse

12 grafer, der viser danskernes hverdag i 2020

2020 i grafer

2020 blev året, som langt de fleste danskere oplevede som en lang tur op ad bakke. Et langt sejt træk, hvor det var svært at se hvornår toppen var nået og det begyndte at flade ud.

Her er 12 grafer – der minder meget om de etapeprofiler, vi ofte ser i Tour de France. Graferne er baseret på data fra sammenligningstjenesten PriceRunner, der viser hvad danskerne især købte eller ikke købte i 2020.

12 bjergetaper er det blevet til med mange stigninger udenfor kategori.

Håndsprit – var forårets guld

Eksplosiv efterspørgsel på håndsprit gav lodret vækst og markedet kollapsede på kort tid i det tidlige forår, da Corona pandemien kom til Danmark. Ved udgangen af april, kunne alle igen få håndsprit og det kunne købes i alle butikker, og efterspørgslen fladede ud. En etape med vild start.

Vi strikker os ud af krisen

Danskerne var hjemme og den meget ekstra fritid skulle udfyldes med nye aktiviteter. Det gav et comeback til at strikke, hækle og sy. Efterspørgslen på garn, strikkepinde og sygrej eksploderede og udviklingen fortsætter mod nye højder. Den nye hobby er kommet for at blive.

På med mundbindet

Det ligner en klassisk ruteprofil på en bjergetape i Tour de France, men viser danskernes efterspørgsel af mundbind. De første tog dem i brug allerede i marts, men det fladede hurtigt ud. Det tog en stejl opstigning til første bjergtop, da det blev obligatorisk at have mundbind på i offentlig trafik – og den sidste stigning var helt uden for kategori, da det blev obligatorisk at bære mundbind i butikker og andre steder med offentlig adgang.

Puslespillet blev første våben mod Coronaen

1000 brikker eller mere. Puslespil blev mange danskeres stærkeste våben mod Corona tristhed, når vi var hjemme. Mange timer blev brugt på at lægge de mange brikker, og det holdt hjernen beskæftiget med andet end bekymringerne over smittetal.

Sex er sundt – også hjemme

Dating og byliv blev sat på pause for mange. Vi skulle blive hjemme og se så få mennesker som muligt. Det fik efterspørgslen på sexlegetøj til at ligne en lang og stejl bjergetape hvor toppen tilsyneladende aldrig dukker op.

Kufferten – hvad skal vi med den?

Salg af kufferter gik helt i stå i 2020 og er endnu ikke kommet tilbage på det niveau det var i januar 2020. Vi kunne ikke komme ud at rejse, da hele verden var lukket ned. Så hvorfor købe en kuffert? Eneste etape, hvor det var ned ad bakke det mest af vejen.

En tablet – blev den effektive medicin mod Corona isolation

Opkald på Facetime, teams eller zoom til familie og venner er bare bedre på en større skærm, og det fik efterspørgslen på tablets som iPads til at stige voldsomt hen over sommeren for at gå helt grassat i efteråret med mangel i butikkerne til følge. Toppen er ikke nået endnu.

I Fitnesscenter – derhjemme…

To gange er fitness og træningscentre blevet lukket, og det tog træningshungrende danskere hurtigt konsekvensen af. Træningsudstyr som håndvægte, kettlebells og vægtstænger blev enormt efterspurgte – det samme gjorde romaskiner, løbebånd og stepbænke. Butikker måtte hurtigt melde udsolgt, og det er en udvikling der fortsætter.

Arbejde hjemme kræver udstyr

Efter flere år i glemsel blev webkameraet det mest hotte elektronik, der blev hevet ned af hylderne af danskere, der var sendt hjem for at arbejde og holde online møder. Online møde blev det nye sort i 2020 og det gav det eksterne webkamera et kæmpe comeback. Der iøvrigt fortsætter ind i 2021.

Feriepenge blev brugt til nyt tv

Streamingtjenesterne kom på overarbejde i 2020. Vi så tv som aldrig før, når nu vi ikke kunne lave så meget andet. Det betød at vi hurtigt fandt ud af at et nyt og større tv var nødvendigt. Da feriepengene blev frigivet i efteråret, gjorde mange danskere ønsket til virkelighed, og der blev købt stort ind af nye tv til danske husstande.

Ferie hjemme i haven

Sommerferien blev for langt de fleste danskere hjemme – og det fik efterspørgslen på en pool til at eksplodere som aldrig set før. Når vi ikke kan ligge på stranden i Italien, blev det i det mindste til en kølende svømmetur hjemme i haven. Den varme maj og juni skubbede kraftigt på udviklingen i salget af pools til haven.

Gennembrud for elcykel

2020 blev et gennembrud for elcyklen. I stedet for at tage tog, bus eller metro blev vi opfordret til at gå eller cykle. Det betød stor efterspørgsel på cykler i foråret, og elcykler oplevede den største stigning. Ud at cykle, men gerne med lidt assistance.

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,8 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 9.000 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de tre lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 150 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.