2019-11-29 06:26Pressemeddelelse

1 af 4 tilbud er falske på Black Friday

Black Friday 2019Black Friday 2019

Ved midnat lød startskuddet til årets største udsalgsdag. Men allerede i aftes klokken 22 tyvstartede de store butikskæder udsalget og afslørede deres Black Friday tilbud.

PriceRunner har i løbet af natten till Black Friday gennemført en kvantitativ analyse af udsalgspriserne baseret på 30.930 af de mest populære produkter fra 47 af de største butikker.

Vores data viser at at Black Friday er en af årets billigeste dage. Idag er hele 17 procent af alle produkter sat ned i pris. Priserne på udsalgsvarerne er i gennemsnit 19 procent lavere end de var for godt en uge siden. Derfor er det en god dag at købe julegaver, siger Martin Andersen, direktør PriceRunner, og fortsætter:

”Sammenligner vi Black Friday i år med forrige års Black Friday så er udsalget i år på nogenlunde samme niveau. På Black Friday 2018 var 21 procent af produkterne sat ned i pris. Den gennemsnitlige rabat var dengang 19 procent.

Kategorier med de største prisnedsættelser (gennemsnitsrabat)

PlayStation 4 spil      -36%

Routere                      -32%

Kogeplader                -29%

Vaskemaskiner          -27%

Højttalere                  -26%

Legetøj                       -26%

Høretelefoner           -25%

Armaturer                  -24%

Aktivitetsmåler         -24%

TV                   -23%

Danske forbrugere godt forberedte før Black Friday

PriceRunner har i samarbejde med Kantar SIFO gennemført en undersøgelse med 1084 interviews med danske forbrugere.

Analysen viser at 33 procent af danske forbrugere ser Black Friday som den udsalgsdag, der har de bedste tilbud – og 1 ud af 3 danskere har på forhånd meldt ud at de skal på Black Friday udsalg.

Ifølge Kantar undersøgelsen vil udsalgskøbene fordele sig ligeligt mellem online og fysiske butikker.

På Black Friday 2018 bruge danskerne i gennemsnit 2600 kroner og dermed er det det udsalg, som vi bruger flest penge på.

Hvad vil vi købe?

• Danskerne vil købe tøj og sko – samt julegaver til børn i form af legetøj
  • Kvinder forventer især at købe tøj og legetøj på Black Friday
  • Mænd køber spillekonsoller, tv og tøj

Det købte kvinder på Black Friday udsalget 2018

1. Tøj (50%)
  2. Sko (19%)
  3. Personlig Pleje (20%)
  4. Legetøj (18%)
  5. Køkkenudstyr og køkkenmaskiner (17 %)

Det købte mænd på Black Friday udsalget 2018

1. Tøj (22%)
  2. Spillekonsoller og spil (20%)
  3. Computer (12%)
  4. Sko (11%)
  5. Mobiltelefoner (11%)

Kilde: PriceRunner/Kantar SIFO

1 ud af 4 tilbud er falske

PriceRunners analyse fra natten till Black Friday afslører at 26 procent af alle produkter der er på tilbud på Black Friday er produkter der i løbet af efteråret er sat op i pris med i gennemsnit 33 procent.

Der er utroligt mange gode tilbud på Black Friday udsalget. Men du skal se dig godt for ikke at falde for et af de falske tilbud. 1 af 4 tilbud er produkter er først er sat op i pris for derefter at blive sat ned i pris som et tilbud. De fleste butikker opfører sig ordentligt, men der findes desværre også hårrejsende eksempler på falske tilbud, siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner.

Det sker også at butikkerne sammenligner deres priser med producenternes anbefalede priser, der meget sjældent har noget med virkelighedens priser at gøre. En sådan sammenligning får rabatten til at se større ud end den i realiteten er. Tricket til at afsløre et falsk tilbud er at sammenligne prisen mellem butikkerne og se hvad prisen tidligere har været, siger Martin Andersen.

Ifølge PriceRunners undersøgelse i samarbejde med Kantar SIFO siger 55 procent at de ikke stoler på butikkernes udsalgspriser.

Se mere om undesøgelse her https://www.pricerunner.dk/bo/rapport-om-udsalg-2019

Kategorier med højst andel af falske tilbud (andel af falske tilbud)

1. Kogeplader
  2. Børnesikkerhed
  3. Grill tilbehør
  4. Boremaskiner og Skruemaskiner
  5. Børneværelse
  6. Legetøj
  7. Barnevogn
  8. Brugskunst
  9. Babyudstyr
  10. Emhætter

Kilde: PriceRunner

Kategorier med færrest falske tilbud (andel af falske tilbud)

1. Robotstøvsugere
  2. Indeklima
  3. Smartwatch
  4. Sko
  5. Bøger
  6. Vandkogere
  7. Møbler
  8. Plæneklippere
  9. Batterier og Opladere
  10. Øvrigt Elværktøj

Kilde: PriceRunner

Kategorier med de bedste tilbud (stor rabat og lille andel af falske tilbud)

1. Armaturer
  2. TV
  3. Tasker
  4. Grill
  5. Gryder og Pander
  6. Maling
  7. Havemaskiner
  8. Mobiltelefoner
  9. Øvrigt Elværktøj
  10. Batterier og Opladere

Mere information om danskernes holdning til Black Friday og udsalg

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,1 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 7.400 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de fire lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 130 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.